סקרי שטח (ראיונות פנים אל פנים) הם סקרים המבוצעים כאשר המרואיין ניצב פרונטאלית ליד המראיין. פעמים רבות יתבצע מחקר שיווקי תוך שימוש בסקר שטח, זאת כאשר יש צורך לראיין לקוחות מיד לאחר הקנייה, כאשר יש צורך לצפות בהתנהגות הקנייה של הצרכן לפני ביצוע הראיון, כאשר האפשרות היחידה של ארגון היא לראיין את קהל היעד בראיון פנים אל פנים, ומסיבות אחרות.
על מנת שהמידע המתקבל בסקר זה יהיה מדויק ואפקטיבי, מצורפים בזאת מספר טיפים לביצוע סקרי שטח. הטיפים המופיעים כאן מתייחסים לאופן התקשורת בין המראיין (הסוקר) לבין המרואיין.
1.פנו למרואיינים בגישה חיובית ובחיוך. הנסיון מוכיח כי פנייה נעימה למרואיינים ומראויינות פוטנציאלים, תוביל לשיתוף פעולה מצדם, ולהסכמה שלהם להשיב על שאלות הסקר.
2.בסקרים בהם המרואיין לא יכול לדעת מי הגורם שהזמין את ביצוע הסקר, ומוטב שהוא לא יידע מיהו הגורם שהזמין את ביצועו (על מנת שלא ליצור הטיה בתשובותיו), אל תחשפו מיוזמתכם מיהו מזמין הסקר.
3.הקריאו למרואיין את השאלות באופן ברור, על מנת שיוכל להבינן. התאימו את טון הדיבור שלכם אליו.
4.הסבירו לכל אדם אליו אתם ניגשים. מה מטרת פנייתכם. הציגו את עצמכם, וקבלו את הסכמתו למענה על הסקר.
5.הסבירו למרואיין כמה זמן צפוי הסקר להמשך.
6.פנו לכל מרואיין פוטנציאלי לביצוע ראיון, אך אם אתם רואים שהמרואיין משיב לכם תוך שהוא לחוץ בזמן, או שאתם מבחינים עם תחילת הראיון שהאדם שעומד מולכם אינו במצב שיכול להשיב על שאלותיכם, או שהוא לא עונה ברצינות לשאלות הסקר, אל תמשיכו לראיין אותו. הסיבה: המידע שמתקבל מסקר כזה הוא מידע דל ובלתי מהימן.
7.כאשר אתם מקיימים את הראיון, נסו לעמוד בנקודה בה יש תנאים טובים לביצועו. כך לדוגמא פינה צדדית ושקטה תהיה טובה יותר מפינה רועשת והומה.
8.בשאלות פתוחות, דובבו את המרואיין להשיב תשובות מפורטות ככל המאפשר. התועלת מתשובות מפורטות גבוהה משמעותית מתשובות קצרות שאינן תורמות הרבה, כגון "כן" או "לא יודע".
9.שימו לב שהמרואיין מתייחס למה ששאלתם. אם הוא גולש לנושאים לא קשורים, אותתו לו לחזור ולהתייחס לשאלה.
10. פעמים רבות קורה שבמהלך הראיון המרואיין רוצה להעיר הערה כללית שתגיע למזמיני הסקר. הסבירו לו שבתום הראיון הוא יוכל לציין את ההערה הכללית, ואפשרו לו לומר את דבריו.
11.עם סיום הראיון הודו למרואיין על שהקדיש לכם מזמנו ושיתף אתכם במידע, והגישו לו את התשורה הקטנה שהוכנה מראש למשתתפים בסקר.
ניר ודל הוא מנכ"ל צופית סקרים וניהול פרויקטים. החברה מתמחה בביצוע סקרים ומחקרי שווקים, ובביצוע פרויקטים בשטח בפריסה גאוגרפית רחבה על ידי עובדים מטעמנו, בתחומי הסברה, תפעול וקד"מ.
info@tsofit-skarim.com